Studiedag
Ondanks het feit dat 50 tot 78 procent van personen met schade in de rechterhemisfeer een of meerdere communicatiestoornissen hebben (Blake, 2018), gaat er weinig aandacht naar deze doelgroep. De volgende onderwerpen komen tijdens deze praktische studiedag aan bod:
- symptomatologie op het vlak van pragmatiek, discourse, sociale cognitie, taalbegrip, prosodie en niet-talige cognitie (aan de hand van casuïstiek)
- inleiding inzake assessment van deze stoornissen (terminologie, subclassificaties, gevaar van over- én onderdiagnosticering, enz.)
- overzicht van beschikbaar assessmentmateriaal
- inleiding m.b.t. behandeling (beschikbare evidentie, stoornisgerichte en compensatiegerichte opties)
- illustraties van mogelijke behandelmethodieken en beschikbaar behandelmateriaal
- adviezen voor omgeving met betrekking tot de communicatie
Door wie? Frank Paemeleire, Neurologopedist, docent en auteur, AZ Maria Middelares, Arteveldehogeschool3
Voor wie? Logopedisten en hulpverleners betrokken bij de revalidatie van volwassenen met NAH
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.