Menselijk gedrag wordt door heel wat factoren bepaald. Bij mensen met een hersenletsel zien we bvb. hoe een frontaal letsel het gedrag beïnvloedt. Ook omstandigheden, zoals een overprikkelende omgeving, hebben vaak een invloed op gedrag.
De gedragstherapie vertrekt van de invloed van eerdere leerervaringen en het oplopen van een hersenletsel kan dus ook beschouwd worden als een leerervaring op zich. Mensen kunnen een verlammende angst voor de openbare weg ontwikkeld hebben na het verkeersongeval dat het hersenletsel heeft veroorzaakt, of er is een veralgemeende angst voor herval na een CVA.
Ook het omgekeerde is mogelijk: onder meer omwille van geheugenproblemen kunnen mensen niet geleerd hebben dat een realiteit veranderd is. Ze gaan dan activiteiten doen die bvb. omwille van het neglect ronduit gevaarlijk zijn. We zien ook dat mensen door faalervaringen tot de conclusie komen dat ze tot niet veel meer in staat zijn en ook steeds minder initiatief vertonen. Dat kan uitmonden in een gelaten en neerslachtig beeld.
Revalidatie is eigenlijk een uitgebreid leerproces waarbij mensen leren om zo goed mogelijk te functioneren in de nieuwe realiteit met het hersenletsel. Tijdens deze studiedag leren we enerzijds hoe we het gedragstherapeutisch proces kunnen toepassen op het bepalen van de revalidatiedoelen en het kiezen van gedragstherapeutische technieken. Daarbij kunnen we zowel cognitieve, emotionele als gedragsmatige revalidatiedoelen een plaats geven. Daarnaast worden de klassieke gedragstherapeutische technieken (bvb. exposure, stimuluscontrole, operante technieken en gedragsactivatie) nog eens opgefrist en toegepast in de context van de revalidatie van mensen met een hersenletsel.
We willen ons tijdens deze studiedag vooral richten op de klassieke gedragstherapeutische interventies (zogenaamde eerste generatie gedragstherapie) en in mindere mate op de cognitieve technieken. Er wordt in het overzicht wel verwezen naar ACT (de zogenaamde derde generatie gedragstherapie) en nieuwe evoluties die eerder gericht zijn op cognitieve processen (zogenaamde vierde generatie gedragstherapie), maar een uitgebreide bespreking daarvan valt buiten het bestek van deze studiedag.
Door wie? Gunther Van Bost, Klinisch neuropsycholoog en gedragstherapeut in eigen praktijk en bij CAR Ter Kouter in Deinze.
Voor wie? Deze studiedag is in de eerste plaats bedoeld voor mensen uit de psychologische discipline die minder vertrouwd zijn met gedragstherapie, maar ook voor andere hulpverleners die op een systematische manier aan de slag willen met de emotionele en gedragsmatige gevolgen van een hersenletsel.
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
Inschrijven kan tot en met 19/10/2023 via Sig